Pressemeddelelse -
GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevoluminer og høj leveringskvalitet
Kolding: GLS Denmark arbejder hele året for at opretholde den høje leveringskvalitet. Fra november til midt januar står virksomhedens helt store prøve, når pakkevoluminerne vokser grundet Black Friday og julehandlen. Efter en veloverstået højsæson er den danske pakkedistributør klar med en evaluering af årets travleste periode.
Forventningen til danskernes forbrug i sidste kvartal af 2022 var dyster. Høje forbrugerprisstigninger som følge af energikrisen førte til den højeste inflation i over 40 år. Det betød forringet købekraft og en forventning om opbremsning i danskernes privatforbrug.
Trods samfundets udfordringer viste 2022 sig dog at blive et nyt rekordår for Danmarks bedst ratede pakkedistributør, GLS Denmark. I perioden uge 47 til uge 52 blev der sorteret 5 % flere pakker på de 9 depoter end i 2021, som ellers var et rekordår.
For Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark, er det anden højsæson på topposten. Han er glad for, at så mange danskere betror deres pakker til GLS, og at det, virksomheden arbejder på hver dag, også bestod prøven i højsæsonen.
”Vi arbejder hver dag for at gøre vores kunder tilfredse, men højsæsonen er der, hvor vi virkelig mærker, om systemet virker. Da vi begyndte forberedelserne til årets højsæson, vidste vi ikke, hvad vi skulle forvente af inflationens påvirkning på vores pakkevoluminer. Vi havde i hvert fald ikke forventet, at de ville vokse med så meget, som de har gjort,” siger Steen Ravnsbæk Kristensen og fortsætter:
”Men vi havde forberedt os godt og var klar til at håndtere de store voluminer, og derfor går vi ud af højsæsonen med en leveringskvalitet på 98,9 %, hvilket vil sige, at næsten 99 ud af 100 pakker er kommet frem til modtageren næste hverdag. Det er 0,3 procentpoint over vores gennemsnit, og det gør mig glad, at vi har kunnet efterleve danskernes høje forventninger til os.”
Tæt samarbejde fordrer succes
Det kan være svært at sætte en finger på grunden til årets succes – og dog. Hvis man spørger topchefen selv, kan fortjenesten ikke tildeles én afdeling, men skyldes i stedet det gode samarbejde på tværs af organisationen.
”En stigning i pakkevoluminer på 5 % kræver, at alle afdelinger står skarpt, hvis man skal opretholde samme gode leveringskvalitet som resten af året. Vi er kommet bedre gennem højsæsonen end nogensinde før, fordi vores afdelinger har gjort en kæmpe indsats,” udtaler Steen Ravnsbæk Kristensen og tilføjer:
”Vores IT-afdeling på mere end 50 dedikerede medarbejdere sørgede for, at vores IT-løsninger stod helt skarpe i år, så Operationen kunne koncentrere sig om det, de er bedst til – at få pakkerne gennem sorteringen og ud til rette modtager. De større pakkevoluminer kunne naturligvis også mærkes i vores Kundeservice, som modtog 2,6 % flere henvendelser end i 2021. Men den gennemsnitlige svartid var blot 1 minut og 32 sekunder, og det vidner om vores høje serviceniveau.”
De mere end 1.750 PakkeShops har også taget imod flere pakker end nogensinde før. 97 % af alle danskere har mindre end 5 km til deres lokale PakkeShop, og det er en vigtig del af GLS Denmark’s strategi.
”Vi ved, at vi spiller en vigtig rolle for infrastrukturen. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan forbinde pakker og mennesker på tværs af Danmark – også i yderområderne. Det har medført, at vi har Danmarks største netværk af PakkeShops, og det hjalp os i højsæsonen, hvor vi kun havde ganske få PakkeShops med fyldte hylder,” lyder det fra Steen Ravnsbæk Kristensen.
Pakkedistributøren har dog ikke været helt foruden udfordringer.
”Vores største udfordringer skyldtes udefrakommende faktorer. Sneen i Nordjylland gjorde det svært for os at hente og bringe pakker, men i regn og slud skal pakkerne ud – og det kom de,” tilføjer Steen Ravnsbæk Kristensen.
Forberedelserne til dette års højsæson er allerede gået i gang med udvidelsen af depotet på Venusvej i Kolding.
”Vi er stolte af, at vores kunder og modtagere betror os deres pakker, og derfor sætter vi en stor ære i at levere pakkeoplevelser af højeste kvalitet. Det kræver, at vi udvider vores kapacitet, så vi kan følge med udviklingen. Vi glæder os til, at depotet står klar i sidste kvartal af 2023 – lige i tide til højsæsonen,” afslutter Steen Ravnsbæk Kristensen.
Således er GLS klar til at opretholde den gode kvalitet og service – selv når pakkevoluminerne stiger.
Emner
Kategorier
GLS Denmark og GLS Group
GLS Denmark og GLS Express er datterselskaber af GLS Group. GLS Group leverer pålidelige pakkedistributionsløsninger af høj kvalitet til mere end 240.000 kunder og tilbyder derudover ekspres- og logistikydelser. "Kvalitetsførende indenfor pakkelogistik" – sådan lyder grundprincippet i GLS. Med egne selskaber og partnere dækker koncernen 40 lande, og er forbundet med hele verden via kontraktlige aftaler. Med sit vejbaserede netværk er GLS blandt de førende pakkedistributører i Europa. Koncernen har desuden datterselskaber i Canada og på USA’s vestkyst. GLS består af ca. 70 centrale og regionale hubs, ca. 1.400 depoter med ca. 28.000 last mile distributionsbiler og ca. 4.000 line hauls samt omkring 19.000 medarbejdere.